onsdag 26. september 2007

SIDEN SIST

Det er vel feil å si at tiden går fort, så jeg får heller si at tiden kommer fort her. Det skjer noe hele tiden. På søndag hadde vi kaffebesøk - et amerikansk ektepar. Ho jobber for Rwanda-domstolen her og han er pensjonert politimann. De skal være i Arusha i 1 år og han vil gjerne ha noe å gjøre, så jeg har utfordret han på literaturarbeid. De er kristne og vi treffes i den internasjonale kirken hver søndag. Han kan også endel om dressering av hunder - og det har vi veldig god bruk for her hos oss.
Hverdagene her er fylt med arbeid fra tidlig morgen til sene kvelden - det er gjester og det er hagearbeid og det er bokbutikk og det er kontor.
Mandag startet med at kontordama og jeg var hos revisor og gikk igjennom første 7 mndr og det gikk greit. Da vi kom tilbake hadde vi strømproblemer igjen. Før helga ble vårt wireless internett antenne på gjestehuset ødelagt pga spenningsforskjellene. Så nå har jeg ringt flere ganger daglig til strømselskapet og hver gang så er det snart, snart. Og noen ganger kommer den fort tilbake og andre ganger ikke. Vi håper det stabiliserer seg. Ute er det veldig tørt nå - og det blåser mye og det er veldig støvete. Er veldig glad vi valgte eget borrehull da vi skulle bygge her i 1990 og at vi har et aggregat vi kan skru på når strømmen er borte for lenge.
Så fikk jeg også besøk av min tidligere sjef, Olav. Han har vært på Haydom noen uker for å dra igang behandling av rusmisbruk, mest alkohol. Så nå startes det AA-grupper på Haydom. Han reiste tilbake til Norge i går kveld.
Noe som stadig forundrer meg her er at folk planlegger så lite. I kveld fikk vi en sms fra en av arbeiderne at han ikke kommer i morra - han skal på graduation for en slektning. Han sa ikke noe da han gikk i dag....
I dag fikk vi tid til å få vasket en av våre store landcruisere, og nå må vi bare få tatt en etter en. Ikke kjekt å overta skitne biler for de som kommer fra ferie eller har kjøpt bil.
Og hver kveld er det vanning av hekken som vi har klippet ned og hundemating.
Så starta elgjakta i Åseral på tirsdag- holder kontakten, så jeg vet de fikk 4 elg i går og ingen i dag, men at de hadde et fantastisk vær.
I morgen planlegger jeg å få tid å overvære høring av fanger i Rwanda-domstolen, en svenske vi traff i går er advokat og forsker på prosess, og han inviterte oss med... spennende... og i helga får vi også mye besøk.... jo det er et rikt liv og det uten TV og minimalt med radiolytting. Får tid til så mye mer her enn hjemme synes jeg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Reidun.
Har lenge tenkt å gi en hilsen. Nå er det artig å lese bloggen din, og jeg gleder meg storlig over å ha vert i Pokot i praksisuker.Nå vet jeg mere hvordan livet arter seg i Misjonærenes hverdag. Lykke til med hver dag i ditt arbeid. hilsen Wenche B