onsdag 27. august 2008

Overraskelser

Overraskelser har det vært mye av i det sist. Både positive og negative.
For å starte med det negative... Da jeg skulle bort til "møndigheda" og betale tomteavgiften her, så kom det store overraskelsen - vi har brukt å betale kr 25 pr år (dvs tshs 5600) og nå regnet hun ut at vi skulle betale nesten nkr 1000,- (tshs 196.700). Utrolig og ikke hadde hun opplysninger på oss heller, så hun måtte se i papirene jeg hadde med meg. Der viste det at vi har ca 15.000m2 og da er det shs 13 pr m2. Men om hun kunne få kopi av papirene mine. De hadde ikke kopimaskin, så jeg måtte hjem igjen og ordne det og så ned å betale..... utrolig at man kan øke fra ene året til neste med over 3000%...

Andre negative overraskelsen er at vi har fått avslag på søknad om arbeidstillatelse, så nå har ho som ordner med disse for oss i Dar lovet å høre hva som er galt.... 2 ganger avslag er litt mye, men det går rykter om at det strammes inn med arbeidstillatelser....

og så en positiv overraskelse: vi fikk plutselig beskjed om å hente 2 store pakker som var kommet med fly fra Norge. Og der lå det mye greit og bl.a norsk sjokolade som vi skulle kose oss med i lunsjen..... kan tror det var stor stas, så tusen takk Tone og Eivind og Kathrine og Ingvild og Runar Jåtun - kan tro bildene dere sendte ble godt mottatt.....
og hva ellers: jo nå er vi neste ferdig med nedvasken i nabohuset - Jennifer ordner opp, så nå håper vi fam Malmin vil trives i huset sitt.
og i kveld har jeg og Joakim kjørt ass. biskopen i Mbulu til flyplassen, han reiser på nesten ett års studie til Minnesota, så da var det kjekt å kunne følge han til flyplassen...
Fredag tar jeg bussen til Nairobi for å møte fam Malmin som skal jobbe her de neste årene - jeg kjører ned sammen med de igjen på lørdag.... og så får jeg ordnet litt kontorting også med det samme.... kan ikke tro at jeg bare har 3 uker igjen, hvor blir dagene av....
og bøkene går unna - nå må vi ha nytt møte med kirka for å høre hvordan det blir med opptrykking igjen av sangboken, vi har nesten ingen igjen her på lager....
Så skal det skje mye i Arusha også framover, bl.a startes det nå på totalrennovering av veien mellom Arusha og Namanga (grensa til Kenya). Den veien er ca 50 år gammel og nesten utslitt nå, så det trengs og det er kineserne som har kontrakten og da blir det arbeid til ca 400 arbeidere lokalt. I den forbindelse så sier Joakim: nå skal jeg gå ned til naboene som hogger stein utenfor tomta vår og si at nå kan de heller gå å tjene gode penger på veibyggingen og slutte å grave her..... knall god idee gitt.... det er bekymringsfullt at de hele veien graver ut og sprenger stein like utenfor oss....

1 kommentar:

Reier sa...

Herlig at du er der Reidun, og ordner opp i ALT før vi kommer....