lørdag 27. september 2008

ELGJAKTA - NORGE MITT NORGE

og så er det endelig elgjakt - 25.9. startet vi og jeg var så heldig å få se en elgfamilie på 4... men de forsvant opp veien...hvert år så samles vi på tunet til jaktleder og går igjennom årets kvote og forsiktighetsreglene Start er kl 0700 hver dag...
og så er det ut i den flotte naturen...
og noen går på post og noen jager og det er alltid så sosialt og koslig - mellom jagene er det god tid til en prat og matbit...norske maurtuer - i år var det veldig mange gitt...
midt på dagen er det langpause - her er brødrene Dale som har vært med siden de var ganske små, nå er de en kjemperessurs for laget - og en av de har også både elghund og en 4-hjuling så vi får hentet ut elgene vi får skutt - i år har vi 8 elg på kvoten vår
bål og grilling hører også med... kjekt både for store og små...
og ekstra stort er det når vi da får en elg... det har minsket mye på elgen de siste årene... først ut med alle innvollene...
og her er storskytter Rolf som fikk skutt den første elgen i år og jaktleder Birger...
til og med tunga er det noen som vil ha.... elgtunge er en delikatesse....
og på 3 dager fikk vi 4 elg - her er slakterne - jeg har i år også vært med som midlertidig fungerende slaktermester, (siden min far ikke orket å være med alle dagene). Det er vi som sørger for å få flådd elgen og hengt den opp til tørk før vi noen dager senere har deling av kjøttet....
og nye rekrutter står klare, her har vi noen som er interessert i øynene...
de må studeres....og elgtennene må også utforskes...

1 kommentar:

Marit og Leif Thingbø sa...

Nei Reidun, elgjakt er ikke noe for meg. Det eneste måtte være grillinga og kaffien. Jeg synes både elgtenner, og elgtunge, og elgøyne...hørtes vemmelig ut...ikke ville jeg tatt i de! Nei, det får holde med haneslakt i Afrika. Det er virkelig noe for meg. Ha ein fortreffelig sesong videre. - marit i Katesh-