søndag 11. mai 2008

TOMTA NÅ og litt fra livet her

Nå er det 5 måneder siden jeg reiset hjem, og da hadde jeg fått hagearbeideren til å klippe ned diverse hekker og blomster. Det er utrolig fint å se hvordan de nå gror opp igjen og blir tette og fine. Bare se her: hekken langs veien var helt nedlippet:

det samme var hekken hos naboen - Indrebø sine bor her nå, men siden de er hjemme, så bor jeg i huset deres disse ukene. De har i tillegg hatt besøk av Inger Line sin far, og han har satt opp et flott gjerde rundt varandaplattingen- flott hva?:
Morgenglory-planten som jeg også klippet helt ned og røsket bort diverse ugressplanter er blitt frodig og flott oppetter utelageret:

så kunne jeg bare ikke dy meg, men fikk hagearbeideren til å fjerne dette nærmest døde treet - litt av en jobb, han gjorde det samme med et tre sist jeg var her, store røtter på disse trærne:

Så har det vært mye regn i den store regntiden, så det gror og gror. Nå er gressklipperen helt kaputt. Vi må slå gresset for hånd, så nå må vi bare få kjøpt en ny gressklipper.
Ellers gror det også godt i shambaen vår, maisen stor flott nå :
og sukumawikien står også flott - den er god sammen med ugali som vi har til lunsj - veldig bra med produkter fra egen hage:


og advokado-treet er fullt av frukt - det er bare å plukke ned:

I går var en flott dag. Jeg var alene på kontoret og butikken (vi jobbe bare til 1200) og jammen var det ikke mange kunder som kom - solgte for ca 440.000 tshs (ca nkr 2000).
På kvelden hadde vi filmkveld hos piloten. Ove tok motorsykkelen og fikk kjøpt kinesisk takeaway som gikk ned på høykant:

og Eivind Johannes ordnet med film:

I dag har vi vært i internasjonale kirken - der traff jeg mange gamle kjente og fikk invitert noen av vennene til å feire 17.mai med oss neste lørdag (det er jo vanlig arbeidsdag her) - da skal vi ha kaffe på varandaen på ettermiddagen med masse gode kaker og på kvelden planlegger vi grilling...
En annen god ting i dag selv om det både er pinse og søndag, er at det jobbes med veien opp til tomta vår, så da vi kom hjem fra kirken, tippet de akkurat en stort lass med jord over all steinen de har lagt ned, så vi måtte pent vente til det ble skuffet utover....

og nå skal vi snart ha søndagskaffe med sjokoladekake... karibu
I morgen er det vanlig arbeidsdag - ingen helligdag her nei.

1 kommentar:

AMO sa...

Takk for omvisningen på området - og så stort at det gjøres noe med veien.
Nå er det ikke lenge før syrinen blomstrer ute i hagen her. Nydelig forsommer på denne siden av ekvator.