fredag 27. juli 2007

MASAI MARA

Når man har besøk fra Norge, ja, så må jo dyrene i Afrika vises. Masai Mara er en nasjonalpark som har enormt mange dyr. Vi leide et reisebyrå til å hente oss i Nairobi og ta oss rundt i parken. De hadde minibuss med tak som kunne løftes opp slik at vi hadde god utsikt da vi var i parken..
Veiene dit er ikke noe å skryte av, men nå er det arbeid igang med å forbedre de - et stort prosjekt som skal gjøre veiene flotte for turistene.... og det trengs for det tar nå godt 5 timer for å kjøre 24 mil. Vi skulle i dyreparken for å se på dyr, men det var mye dyr å se også langs veien vi kjørte for å komme dit - både gaseller, gifraffer, sebraer var det mye av....

I Afrika må du ikke bare passe på biler og ville dyr som krysser veiene, men rett som det er så passerer masaiene veien med sine dyrebare kuflokker....

Vi overnattet på en telt lodge som ligger greit til i parken... Sarova

Der hadde vi telt med eget bad og dusj, veldig flott...

Vi hadde 2 overnattinger og dermed fikk vi 2 ettermiddagsturer og en morgentur ut i parken for å lete etter dyr... og dyr var det - den store dyrevandringen var forsinket, og dermed fikk vi med oss den også - svære flokker med gnu ...

fantastisk syn....
Det store var alikevel å få oppleve en stor løveflokk på 14 løvinner og 2 hanner på jakt... men vi fikk da ikke med oss selve jakten, men dagen etter så vi at de hadde felt både gnu og sebra.. det la en del ferske kadavre etter de....

her er sebraen som måtte bøte med livet...
og elefanter....
og giraffer...
og bøffler...
og geparder...

vi hadde til og med en tur ned til en elv hvor det var flodhester... men de dukker alltid under når en skal ha bilde av de... men vi stod nå her og fikk se de puste i vannskorpa...

Slanger som vi alle er så redde for, var det lite å se. Det eneste vi ha sett er en grønn grasslange som svømte i vannet ved lodgen.....

og skulle man ha masse penger - så kan ballongsafari være noe. Vi nøyde oss med å observere de der de tok av tidlig om morgenen for å "seile" over dyrene..... (koster ca 2300 kr pr pers) men ikke så mye for oss vanlig dødelige kanskje siden man ser akkurat det samme fra bil...