tirsdag 1. mai 2007

På SM-treff til Voi i Kenya

Vi hadde samling for alle i Scripture Mission Øst-Afrika i helga, men de fra Nairobi kunne ikke komme fra, så derfor ble det oss fra Arusha og gjengen på Voi i Kenya:

Det har lenge vært et ønske at vi skulle få til et treff for alle som jobber i Scripture Mission i Øst-Afrika. Så fredag 27.4. så reiste vi som arbeider her i Arusha over grensa til Kenya og til Voi som ligger noen timers kjøretur fra Moshi.
Vi startet tidlig fredag morgen og var framme ca kl 1500. Det tar litt tid når man skal reise til et annet land.
Først var det veldig spennende om vi ville få alle papirene for alle arbeiderne her klare. Immigration hadde nemlig gått tom for skjemablokkene og vi måtte ha alt klart innen onsdag. Torsdag var det fridag her i landet (Union Day) - sammenslåingene av Tanzania og Zanzibar. Men det ordnet seg og avsted tok vi. Kjemepstemning - 9 personer var vi i bilen pluss en baby på 7 mndr.

Eivind Jåtun sjåfør, Joakim (leder bokbutikken) og jeg da satt foran:

Litt drikke måtte vi ha etter grensepasseringen: Joakim (ansvarlig i bokbutikken), Lazaro (ansvarlig for hagearbeidet) og Joel (vakt og hagearbeid):

Resten av gjengen: Haruna (med ryggen til dagvakt) og Eivind, Melania (kona til Joakim og ansvarlig på gjestehuset), Jennifer (ho hjelper meg i huset) med lille Noro (datter til Severa) og Severa (ho hjelper fam Jåtun i huset):

Det var mange timers kjøretur på grusvei med mye hull i veien, så noen ganger ble det vestekjøring og noen ganger høyrekjøring, men det var flott natur, men lite regn hadde kommet:

Eivind fikk øye på en kamelon, og måtte bare stoppe og hilse på:......

Like ved veien traff vi på den flokken med elefanter - rett i veikanten - riktig så flott syn:

Så fikk vi punktering, men det var heldigvis ikke på de øde strekningene, men en erfaring det også - det er tungt å skifte hjul på en Land Cruiser, men vi var mange til å hjelpe til, så det gikk unna i steikane sol:

Da vi kom fram til Voi hadde staben der lunsjen klar og det smake med deilig varm mat:

Flotte rom hadde de med både myggnetting og vifte og egne bad:

På Voi driver Scripture Mission med radioarbeid og casettproduksjon, så vi fikk omvisning i studio:

Litt fri hadde vi og da fikk de som ville ta seg en tur til sentrum, de fikk sitte på med staff-bussen til, men måtte enten gå eller ta taxi tilbake - ca 5 km eller så. Men på Voi hadde man fått en ny type taxi, en 3 huler som tok 3 personer og kostet ca ksh 50 pr pers (dvs ca kr 5,-):

Hensikten med turen var å bli kjent med hverandre og arbeidet vi er sammen om. Derfor ble det også arrangeret en tur i nasjonalparken som ligger like ved stasjonen på Voi, Tsavo East neste dag - egne bilder derfra.